Strengere regler for markedsføring og giving av forbrukslån

Skrevet/Redigert: av Lars A. Blomquist

Det har vært sagt og skrevet mye i nyhetene så langt i 2017 og mange forslag til hva som kan gjøres for å senke gjeldsveksten i Norge, som vokst i et nesten uhyggelig tempo over de siste år. Det som kanskje virker som mest sannsynlig er at det kommer noen regler om hvordan man kan ordlegge seg i reklamer og sponset innhold om forbrukslån, og at det kommer en maksrente lånegiver kan gi. Sistnevnte kan virkelig ødelegge for smålån med korte nedbetalingstider. Hvem gidder vel å låne ut 5 tusen kroner i en måned for 10% årlig rente?  Det koster antakelig langt mer bare å drifte bedriften til utlåner regnet i per utlånte krone enn inntektene ved maksrentetak, på slike lån. Håper de får med unntak fra en slik bestemmelse for smålån!

Et forslag jeg synes burde være det eneste er at kreditt og lånegivere aldri kan kreve mer enn 100% av utlånt beløp tilbake, uansett. Dette får vekk de verste gjeldssituasjonene hvor folk sitter med 3 ganger det de har lånt i utestående fra lån og kredittgivere. Grensen kunne også være noe fleksibel ved at lån, kreditt, betalingsutsettelser under 10 tusen kroner kan vokse 200%, under 100 tusen – 100%, under, 25% under 500 tusen.

Det er mange som har et negativt syn på forbrukslån i Norge, men hva er det egentlig de er imot? At man kan låne penger uten å stille sikkerhet i eiendeler, som gjør at personer uten eiet bolig også kan låne penger? At gjelden kan vokse ut av kontroll for personer som låner for mye eller neglisjerer betalinger er jeg enig i at kan være den beste og eneste grunnen til å mislike slike lån. Forslaget over ville gjort noe med dette problemet! Kanskje med enda mindre grenser.

Gå til toppen av siden

Legg igjen en kommentar